•  
    • Intervju sa Bobanom Jevtićem, direktorom FCS

      FEST 2016 / Vesti / Intervju sa Bobanom Jevtićem, ...
      09. Februar 2016.
      FCS se do sada fokusirao uglavnom na Nacionalnu selekciju u okviru FEST-a, jer je po prirodi stvari odgovoran za promociju i plasman domaćeg filma (FCS finansira nagrade za takmičarski program Srpski film - prim. aut. )

      -Kakva je bila dosadašnja podrška FCS FEST-u i kakav je plan za naredne godine, na koji način će se FCS uključiti u aktivnosi FEST-a?

      FCS se do sada fokusirao uglavnom na Nacionalnu selekciju u okviru FEST-a, jer je po prirodi stvari odgovoran za promociju i plasman domaćeg filma (FCS finansira nagrade za takmičarski program Srpski film - prim. aut. ). Ostajemo i dalje u tom polju, ali od ove godine želimo da učestvujemo i na poslovnom, tzv “Industry” delu. Kao najveći filmski festival u ovom delu Evrope, FEST bi trebalo da bude i platforma na kojoj će se susretati filmski profesionalci iz regiona ali i sveta, gde će se ostvarivati saradnja i uspostavljati kontakti, gde će se promovisati nove inicijative, ali i gde će se raspravljati i o novim pravcima i modelima poslovanja. U nekom narednom periodu sigurno ćemo raditi i na edukaciji i umrežavanju. 
       

      -Kako će izgledati Industry deo, koje novine će se predstaviti i koje će biti glavne teme diskusija? Kakvi rezultati se očekuju i kakvi su realni rezultati održavanja tog programa?

      Ove godine ovaj program će imati nekoliko segmenata. Najpre onaj usko profesionalni koji se tiče novih projekata koji će ove godine vezan za “ženski” film, u najširem smislu te reči, od žena reditelja pa do “ženskih” tema. Biće predstavljeni domaći “work in progress” projekti, organizovani susreti “jedan na jedan” domaćih producenata i autora sa inostranim profesionalcima različitih profila. Sam program biće otvoren predstavljanjem Media deska programa Kreativna Evropa koji uskoro počinje da radi pri FCS-u. Reč je o najvećem Evropskom fondu za razvitak audio vizuelnih programa, a Srbija je od skora punopravni član. Puno očekujemo od ove prilike. Sa direktorima regionalnih fondova razgovaraćemo o novim načinima finasiranja filmova, a poseban segment biće posvećen mogućnostima saradnje regionalnih televizija. 

      -Prošle godine razgovaralo se o poreskim olakšicama za strane produkcije, da li će i ove godine sa FEST-a poteći neka inicijativa za poboljšanje stanja u domaćoj filmskoj industriji?

      Pored Media deska, poreske olakšice koje su odnedavno uvedene svakako će pomoći da se Srbija uključi u Evropske i svetske tokove razvoja audio vizuelnog stvaralaštva. Na Berlinskom festivalu, na kojem učestvujemo sa pet filmova u različitim kategorijama, predstavićemo i ove mogućnosti stranim partnerima. 
       

      -Kakva je trenutna saradnja sa filmskim cetrima iz regiona i šta će se na FEST-u dešavati u cilju boljeg umrežavanja i poboljšanja te saradnje? Kakva je saradnja sa regionalnim produkcijama, posebno ako imamo u vidu ovogodišnju FEST-ovu nagradu za manjinske koprodukcije, da li će biti još sličnih podstreka za ovakve projekte?

      Regionalna saradnja postoji, ali ona može i treba biti mnogo bolja. Od nedavno smo ponovo oživeli kontakte i saradnju  sa regionalnim fondovima, upravo smo objavili konkurs za manjiske koprodukcije a postoje inicijative za formiranje i regionalnog fonda. FCS je razvoj regionalne saradnje postavio kao dugoročnu strategiju i jedan od ključnih interesa institucije. 
       

      -Kakva su očekivanja i beneficije za FEST i za FCS od pokretanja MEDIA programa, recite nam više o tome…

      Media program je najveći i najznačajniji Evropski fond. Postoji sedamnest kategorija ovog programa, od razvoja projekata pa do edukacije i pomoći festivalima. Mi nismo navikli na zahtevne evropske standarde prilikom apliciranja, ali sve se da naučiti. Zato ćemo vrlo brzo organizovati i radionice za obuku domaćih filmskih profeionalaca za apliciranje pri ovom fondu. U tome imamo puno razumevanje Ministarstva kulture i informisanja, a pomoć nam je ponudila i Privredna komora Srbije. 

      -Kako ocenjujete ovogodišnju nacionalnu selekciju? Kako su filmski autori prihvatili prošlogodišnje promene (i podstreke) na FEST-u (nove nagrade, apel da se premijere čuvaju za FEST…)

      Ovogodišnja nacionalna selekcija je, imajući u vidu hronično pomankanje novca i razne druge probleme, iznenađujuće dobra. Činjenica da imamo filmove koji su bili na tako važnim festivalima kao što su Berlin ili Sandens dovoljno govori sama za sebe. Postoji velika potreba da imamo jedan relevantan nacionalni filmski festival, čini mi se da je za prvo vreme dobro da se on “nasloni” uz tako dobro podmazanu mašineriju kao što je FEST, ako ni zbog čega drugog zato što je to jedini festival trenutno koji, zahvaljujući svojoj veličini i značaju,  može da zahteva eksluzivnost (to jest domaće premijere). 


      -Koliki je ovogodišnji budžet za filmske projekte, kako će biti raspodeljen i kako FCS planira da podstakne domaću filmsku industriju?  

      Ovogodišnji budžet je duplo veći od predhodne godine, već smo ušli u prvi ciklus konkursa, to su poznate kategorije ali imaćemo i nekih novih. FCS treba da bude institucija koja treba da povezuje državne interese sa interesima struke, da obezbeđuje plasman i promociju domaćeg filma kako u zemlji tako i u svetu. Film jeste umetnost, verovatno i najprijemčivija za predstavljanje jedne zemlje i njenih specifičnosti, ali je sa druge strane film i industrija gde država vidi i benefite koji nisu samo “diplomatske” prirode. Ravnoteža ta dva segmenta je važna za uspešnost jedne kinematografije. U osmišljavanju te strategije FCS vidi svoju ključnu ulogu.  

    •  
    •  
    •